• Zwiedzamy Kraków

• W dniach 13 - 14 czerwca 2023 roku odbyła się wycieczka klas 5 do Krakowa. Wcześnie rano zebraliśmy się w autokarze i wyruszyliśmy do Krakowa. Gdy dojechaliśmy do Krakowa, udaliśmy się na Wawel. Zamek zrobił na nas duże wrażenie. Zwiedziliśmy Wawel (dziedziniec, katedra, dzwon Zygmunta, groby Królewskie), Planty, Okno Papieskie, Stare Miasto, Rynek, Sukiennice (z zewnątrz) Kościół Mariacki (Ołtarz Wita Stwosza). Największe wrażenie wywarła na nas Kaplica Zygmuntowska oraz znajdujące się w niej groby dawnych władców Polski. Zatrzymaliśmy się na chwilę przy grobach pary prezydenckiej. Następnie, ruszyliśmy na rynek. Tam zwiedziliśmy Kościół Mariacki oraz wysłuchaliśmy sławnego hejnału. Kościół zachwycił nas swoimi misternymi zdobieniami. Kolejnym punktem były Sukiennice, w których oglądaliśmy pięknie wykonane ozdoby i zakupiliśmy pamiątki dla bliskich. Następnie poszliśmy do restauracji na pyszny obiad. W godzinach wieczornych dojechaliśmy do hotelu na długo oczekiwany nocleg.

Drugiego dnia zjedliśmy śniadanie, spakowaliśmy się i ruszyliśmy w dalszą drogę. Pierwszym punktem zwiedzania był Ojcowski Park Narodowy, gdzie odrazu udaliśmy się do Groty Łokietka. Wszyscy uważnie słuchali ciekawostek opowiadanych przez przewodnika, a niektórzy zadawali mnóstwo pytań.  Przepiękna jaskinia, w której mieliśmy nadzieję spotkać nietoperze. Niestety żadnego nie widzieliśmy. W jaskini było ciemno i zimno, od czasu do czasu kapała na nas woda. Niestety pogoda nam nie dopisała, padał deszcz i nie mogliśmy wszystkiego zobaczyć. W drodze do Bramy Krakowskiej zatrzymaliśmy się przy pstrągarni, podziwialiśmy formacje skalne m.in. Bramę Krakowską, Igłę Deotymy, Skałę Rękawicę oraz Źródełko Miłości. Przemoczeni wróciliśmy do autokaru, gdzie większość musiała się przebrać. Kolejnym punktem programu bło zwiedzanie Wieliczki. Podążyliśmy „Śladami legend wielickiej kopalni”, lekcji z programu edukacyjnego prowadzonej przez przewodnika - wieloletniego pracownika Kopalni Soli w Wieliczce. Z uwagą słuchaliśmy przekazywanej przez niego wiedzy. Podczas wędrówki trasą turystyczną poznaliśmy historię zabytkowej kopalni, której początki sięgają czasów średniowiecza, dowiedzieliśmy się o tradycjach i obyczajach wielickich górników, podziwialiśmy prawdziwe cuda wykonane w soli: m.in. wspaniałe kaplice zdobione solnymi rzeźbami i płaskorzeźbami, żyrandole, urokliwe podziemne jeziora, stare wyrobiska o oryginalnej drewnianej zabudowie, dawne narzędzia górnicze oraz zachowane ślady prac 2 w dawnej kopalni. Najbardziej zachwycił nas wystrój wydrążonej w XIX wieku kaplicy św. Kingi.

Z żalem żegnaliśmy się z piękną Małopolską. Wycieczka dostarczyła nam nie tylko wszechstronnej wiedzy, ale przede wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń. Z nostalgią wspominamy przeżyte przez nas przygody w magicznym Krakowie i jego okolicach, do których zawsze pragnie się wracać.

Zdjęcia zostały wykonane aparatem z laboratorium przyszłości.

Uczniowie klas 5a i 5b

Iwona Skórska wraz z opiekunami:

Agnieszką Pawelec,

Moniką Staszczak,

Agatą Rekiel

• 6a w Ogrodzie Botanicznym

• Dnia 6 czerwca 2023r odbyła się przyrodniczo – ekologiczna wycieczka klasy 6a do Ogrodu Botanicznego w Lublinie. Pod opieką pań: Magdaleny Sawickiej i Pauliny Budnik-Kowalik uczniowie spacerowali w Ogrodzie podziwiając piękno przyrody. Pani Przewodniczka zachwycająco opowiadała o przeróżnych gatunkach drzew, krzewów i kwiatów. Usłyszeliśmy mnóstwo ciekawostek na temat flory. Uczniowie dowiedzieli się, jakie rośliny są zagrożone wyginięciem, które rośliny są inwazyjne, a których lepiej unikać, bo stanowią zagrożenie dla zdrowia człowieka. Ponadto zwiedziliśmy Dworek Kościuszków, w którym odbyła się krótka lekcja historii. Na koniec obejrzeliśmy okazy palm i przeróżnych kaktusów w Palmiarni. Zapraszamy do obejrzenia galerii.

• Aktywny Lublin

• Dnia 29 maja 2023r odbyła się wycieczka klasy 6a do Lublina. Pod opieką pań: Magdaleny Sawickiej, Agnieszki Zarzeckiej i Dominiki Daniłowskiej uczniowie podzieleni na trzy grupy penetrowali rodzinne miasto. Celem wycieczki była nie tylko integracja uczniów, ale też nabycie wiedzy o mieście i umiejętność odnalezienia punktów charakterystycznych dla Lublina. Każda grupa miała przydzielone punkty zwiedzania znajdujące się w centrum Lublina. Uczniowie musieli sami odnaleźć miejsca i sfotografować siebie na ich tle. Zapraszamy do obejrzenia galerii.

• Pokazy chemiczne - klasy drugie

• 22 maja uczniowie klas drugich uczestniczyli w pokazach chemicznych organizowanych
          w sali zabaw KIDSY w Mętowie. Dzieci oglądały doświadczenia robione przez osobę
          prowadzącą, a następnie zabawiły się w Małych Chemików i wykonywały je
          samodzielnie. Oczywiście wszystko odbywało się przy zachowaniu wszelkiej ostrożności
          i dało dużą frajdę małym laborantom. Pozostały po doświadczeniach czas dzieci spędziły
          bawiąc się w basenach z kulkami. Wszyscy świetnie się bawili i mamy nadzieję, że będą
          wśród naszych dzieciaczków przyszli chemicy.

• W dniach 30 marca i 5 maja 2023  klasy 8 naszej szkoły brały udział w lekcjach muzealnych oraz zwiedzili Państwowe Muzeum na Majdanku – teren byłego nazistowskiego  obozu  koncentracyjnego.

Niemiecki obóz koncentracyjny w Lublinie, tzw. Majdanek, powstał na mocy decyzji Heinricha Himmleraw lipcu 1941 r. Obóz nosił początkowo nazwę Kriegsgefangenenlager der Waffen SS Lublin – obóz dla jeńców wojennych – pierwszymi więźniami byli jeńcy radzieccy. W lutym 1943 roku został przemianowany na Konzentrationslager Lublin – obóz koncentracyjny. Oficjalne funkcje obozu jenieckiego i koncentracyjnego nie wyczerpywały zadań wyznaczonych Majdankowi przez władze niemieckie. KL Lublin stanowił istotne ogniwo realizacji „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”. Był również wykorzystywany jako obóz karno-przejściowy dla polskiej ludności wiejskiej.d pierwszych chwil pobytu w obozie więźniom nieodłącznie towarzyszyły głód, strach, katorżnicza praca i choroby. Za wszelkie rzeczywiste czy wyimaginowane przewinienia spadały na nich dotkliwe kary i szykany. Życie więźnia było nieustannie zagrożone. Więźniowie umierali w następstwie tragicznych warunków bytowych, ginęli w egzekucjach, mordowano ich w komorach gazowych. Spośród prawdopodobnie 150 tysięcy więźniów, którzy przeszli przez Majdanek, według najnowszych ustaleń życie straciło blisko 80 tysięcy osób. Wśród nich największą liczbę zmarłych i pomordowanych stanowili Żydzi (około 60 tysięcy osób), następnie Polacy, Białorusini, Ukraińcy i Rosjanie. Dla zatarcia śladów zbrodni zwłoki pomordowanych i zmarłych palono na stosach spaleniskowych i w krematorium.

Tragiczna historia lubelskiego obozu koncentracyjnego dobiegła końca 22 lipca 1944 r. Wkrótce na terenie Majdanka zorganizowano obóz NKWD dla aresztowanych członków polskiego Państwa Podziemnego. W barakach byłego obozu przetrzymywano także przez pewien czas wziętych do niewoli żołnierzy niemieckich.

Uczniowie klas 8 uczestniczyli w lekcjach muzealnych na terenie obozu- były to warsztaty edukacyjne w oparciu o materiał filmowy. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w zajęciach wykazując się swoją własną wiedzą oraz  właściwą analizą i interpretacją poznanych materiałów. Po warsztatach edukacyjnych uczniowie zwiedzali teren byłego obozu : baraki, łaźnie, komory gazowe, krematorium. Zobaczyli również wystawę historyczną : eksponaty muzealne, rzeczy osobiste pozostałe po więźniach , filmy dokumentalne.  Koniec zwiedzania obozu miał miejsce w bardzo szczególnym miejscu – teren w którym hitlerowcy dokonali jednej z największych egzekucji w czasie II wojny światowej  tzw ,, Akcji Erntefest”.

• Warsztaty w Bibliotece Pedagogicznej

25 kwietnia klasy drugie udały się w gościnne progi Biblioteki Pedagogicznej w Lublinie. Uczniowie brali udział w bardzo ciekawych warsztatach „Poznajemy książki interaktywne”, które były podzielone na dwie części. Jedna to wprowadzenie w świat interaktywnej literatury, a druga to gry i zabawy, które bardzo zaciekawiły nasze dzieci. Gama książek była tak wielka, że trudno było dzieciom oderwać się od nich, każda była inna i w inny sposób „wciągająca”. Z kolei gry i zabawy wyzwoliły kreatywną twórczość naszych wychowanków. W międzyczasie można było podziwiać eksponaty na wystawie sztuki afrykańskiej. Było bardzo fajnie i wszyscy świetnie się bawiliśmy.

• WYCIECZKA DO WARSZAWY

•       15 lutego 2023 roku uczniowie klasy 7, 8a, 8b i 6a wraz ze swoimi wychowawcami: paniami Anną Krupińską, Moniką Staszczak i Agnieszką Pawelec uczestniczyli w wycieczce do Warszawy.  Pierwszym przystankiem było Muzeum Powstania Warszawskiego, tam, dzięki wspaniałym przewodnikom,  przypomnieliśmy sobie jak wyglądał jeden z najważniejszych polskich zrywów wolnościowych w czasie II Wojny Światowej – Powstanie Warszawskie. Obejrzeliśmy również film „Miasto ruin” pokazujący ogrom zniszczeń, jakich dokonali Niemcy w Warszawie po upadku Powstania Warszawskiego. Następnie odwiedziliśmy Cmentarz Wojskowy na Powązkach, szczególnie groby bohaterów „Kamieni na szaniec” – Alka, Rudego, Zośki, Orszy, autora lektury Aleksandra Kamińskiego oraz wielkiego polskiego poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Kolejnym punktem wycieczki były Złote Tarasy, gdzie zjedliśmy obiad, a następnie udaliśmy się do Wilanowa, gdzie w ogrodach królewskich mogliśmy podziwiać piękne iluminacje świetlne. Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni  w godzinach wieczornych wszyscy wrócili  do swoich domów.

• Wycieczka podziemnym szlakiem

• 16 grudnia 2022r. klasy szóste zwiedziły Podziemia Lubelskie. Lubelska Trasa Podziemna ma długość około 280 metrów i znajduje się pod Rynkiem i kamienicami Starego Miasta w Lublinie. Uczniowie poznali historię rozwoju Lublina oglądając pięknie wykonane makiety z czasów od wczesnego średniowiecza aż po wiek XVIII oraz słuchając opowiadań przewodniczki. Największe wrażenie wywarła na nich wzbogacona światłem i dźwiękiem wizualizacja Wielkiego Pożaru Lublina z 1719 roku przedstawiona za pomocą ruchomej makiety. Gdy błyskały pioruny, dzieci aż krzyczały z wrażenia! Zwieńczeniem wycieczki był spacer ośnieżonymi uliczkami Starego Miasta.

• MIKOŁAJKI W KLASACH DRUGICH

•      6 grudnia z okazji Mikołajek klasy drugie pojechały na super wycieczkę. Pierwszym etapem był zabytkowy Sandomierz. Pogoda dopisała na spacerek po pięknym mieście. Podziwialiśmy zabytki i odwiedziliśmy zbrojownię. Dzieci rozpoznawały miejsca z popularnego serialu „Ojciec Mateusz” i wypatrywały głównego bohatera, ale niestety nie udało się spotkać pędzącego na rowerze księdza ;) Pyszny obiadek zakończył wizytę w uroczym Sandomierzu, a niebo rozpłakało się kiedy odjeżdżaliśmy. Następny etap to muzeum i fabryka bombek w Nowej Dębie. Dzieci podziwiały wystawy i poznały tajemnicę tworzenia cudownych bombek, a także same tworzyły własne dzieła. Wizytę zwieńczyły zakupy w miejscowym sklepiku. Wycieczka była bardzo udana, a dzieci zadowolone.

Marta Korczak

• Klasy szóste w schronisku dla zwierząt

• „Stajesz się na zawsze odpowiedzialny za to, co oswoiłeś"

„Mały Książę", Antoine de Saint-Exupéry

Dnia 16 listopada 2022r uczniowie klas 6a i 6b pod opieką p. Eweliny Halickiej-Małolepszej, p. Sawickiej i p. Moroz odwiedzili Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Lublinie. Uczniowie przekazali schronisku zarówno swoje, jak i zebrane w szkole od innych uczniów, dary dla zwierząt – karmę i koce. Prelekcja przygotowana przez opiekunów zwierząt w schronisku była niezwykle cenna. Tematem był stosunek ludzi do zwierząt, rola odpowiedzialności człowieka za inne istoty. Specjaliści zdradzili też wiele ciekawostek dotyczących zwierząt egzotycznych. Po wykładzie uczniowie odbyli spacer po schronisku, w którym obecnie znajduje się ponad 250 psów i kotów.

• WYCIECZKA KLASY 7 I KLAS 8

•    W dniach 24-26 października 2022 roku uczniowie klasy 7 i klas 8 pod opieką swoich wychowawców: Anny Krupińskiej, Agnieszki Pawelec i Moniki Staszczak uczestniczyli w wycieczce nad morze. Trasa naszej wycieczki przebiegała przez  Malbork, Gdańsk, Gdynię, Sopot i Toruń.

Przygodę z pięknym polskim Pomorzem rozpoczęliśmy od zwiedzania Zamku Krzyżackiego w Malborku. Poznaliśmy historię zamku oraz mogliśmy zobaczyć jak w odległej przeszłości wyglądało życie na nim. Drugiego dnia zwiedziliśmy jedno z najpiękniejszych miast Polski – Gdańsk, poznaliśmy historię miasta i jego najbardziej znane zabytki, a wśród nich m.in. Stary Żuraw, Dwór Artusa, Ratusz, Złotą Bramę oraz Bazylikę Najświętszej Maryi Panny.

Mogliśmy zobaczyć również miejsca związane z historią Polski – II Wojną Światową – miejsce upamiętniające obrońców Poczty Gdańskiej. Odwiedziliśmy również słynnego Neptuna na Długim Targu.  Szczególnym punktem na naszej wycieczce było odwiedzenia Westerplatte, miejsca, gdzie rozpoczęła się II Wojna Światowa. W Gdyni zwiedziliśmy Muzeum polskiego okrętu wojennego - niszczyciela ORP Błyskawica. Na koniec dnia podziwialiśmy piękny zachód słońca spacerując po molo w Sopocie.

Trzeciego dnia wyruszyliśmy w drogę do domu, po drodze mieliśmy jeszcze przystanek w Toruniu, gdzie mogliśmy zwiedzić to piękne miasto zwane Perłą Północy. Na trasie naszego zwiedzania znalazły się: Rynek Starego Miasta,Ratusz, zabytkowe kamienice, Dom Kopernika, Krzywa Wieża, Katedra, mury obronne, ruiny zamku krzyżackiego. Mogliśmy również i spróbować jedynych wyjątkowych toruńskich pierników.

Wycieczka była bardzo udanaJ

• 3a i 3b z wizytą w Warszawie

• 12 października 2022 klasy trzecie wraz ze swoimi wychowawczyniami udały się na jednodniową wycieczkę autokarową do WARSZAWY. Uczniowie dowiedzieli się, skąd wzięła się nazwa naszej stolicy, kim byli Wars i Sawa, gdzie mieszkał  Bazyliszek oraz dlaczego Syrenka znajduje się w godle Warszawy. Swoją wycieczkę dzieci rozpoczęły od zwiedzania lotniska im. Chopina. Była to okazja, aby z bliska przyjrzeć się odprawom bagażowym i pasażerskim oraz zobaczyć startujące i odlatujące samoloty. Następnie uczniowie udali się z wizytą do Centrum Nauki Kopernik, gdzie najpierw zjedli pyszny obiad, a następnie oddali się szaleństwu  odkrywania ciekawych zjawisk poprzez eksperymentowanie i wykonywanie doświadczeń. Iluzje oraz  samodzielne  eksperymenty sprawiły, że uczniowie poczuli się jak prawdziwi badacze i naukowcy odkrywający otaczający nas świat . Oprócz fascynującej lekcji, była to również  okazja, by dowiedzieć  się tego, jakie innowacje zagoszczą może już niedługo w naszych domach. Kolejnym punktem wycieczki był długi spacer i zwiedzanie pięknej Warszawskiej Starówki, gdzie na własne oczy dzieci zobaczyły m.in. Kolumnę Zygmunta III Wazy, Zamek Królewski, Pomnik  Małego Powstańca, Pomnik Syrenki oraz malownicze kamienice i piękne zabytkowe świątynie. Zmęczeni , ale bardzo zadowoleni  w godzinach wieczornych wszyscy wrócili  do swoich domów.

Bożena Niedźwiadek

• Roztocze

• W dniu 6 października 2022 uczniowie klasy B wraz ze swoją wychowawczynią B. Niedźwiadek oraz p. A.Tkaczyk wzięli udział w wycieczce krajoznawczo-turystycznej na ROZTOCZE organizowanej przez Fundację Smaki Kultury w ramach projektu „Zielone podróże”.

Dzień rozpoczęliśmy  od zwiedzania  Izby leśnej we Floriance. Następnie dzieci uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych w terenie „W poszukiwaniu jesieni– sezonowe fazy rozwoju drzew". Kolejnym punktem wycieczki była Ostoja Rezerwatowej Hodowli Konika Polskiego, gdzie mogliśmy podziwiać konie w ich naturalnym środowisku. W międzyczasie zjedliśmy pyszny obiad i chwilę odpoczęliśmy. Następnie, w ramach warsztatów ekologicznych dzieci wykonały pamiątkowe magnesy, które oczywiście zabrały do domu. Punktem kulminacyjnym wycieczki było zwiedzanie Ośrodka Edukacyjno - Muzealnego w Zwierzyńcu. Wystawa składająca  się z 11 multimedialnych dioram prezentujących 17 stanowisk stanowi  niepowtarzalny, multimedialny spektakl, wzbogacony scenografią, światłem i dźwiękiem. Na zakończenie każdego dziecko otrzymało ogromne puzzle, które będą stanowiły dodatkową pamiątkę z wycieczki.  Do domów wróciliśmy pełni wrażeń, zmęczeni  ale przede wszystkim bardzo zadowoleni.

Projekt został sfinansowany z budżetu Województwa Lubelskiego.

Bożena Niedźwiadek

•        Dnia 03 października 2022 roku klasy 5a i 5b wybrały się, pod opieką nauczycieli: Iwony Skórskiej, Żanety Sochy, Moniki Pawłowskiej i Agnieszki Pawelec, na przedstawienie pt. "Ania z Zielonego Wzgórza". Spektakl odbył się w teatrze Kamienica w Warszawie.
             Po przyjeździe do teatru, pełni ciekawości weszliśmy do sali i zajęliśmy swoje miejsca. Po chwili światła zgasły, a na scenę weszli pierwsi aktorzy, a wśród nich Ania główna bohaterka. Później spektakl się rozwinął i po kolei opowiadał o losach Ani, dziewczynki, która po stracie rodziców trafiła do sierocińca, następnie przez przypadek na Zielone Wzgórze. Dzieciom najbardziej spodobała się postać Ani, którą przedstawiła młoda dziewczyna o rudych włosach. Przedstawienie trwało 2 godziny, ale dzieci nie nudziły się lecz z chęcią oglądały ten spektakl. Po skończonym spektaklu mieliśmy przyjemność poznać główną bohaterkę – Anię. Zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie z główną bohaterką. Spektakl bardzo nam się podobał. Był humorystyczny, a zarazem wzbudzający wzruszenie. Chwilami naprawdę chwytał za serce i pozostawiał wiele do przemyślenia. Jednym z punktów programu naszej wycieczki był wjazd na XXX piętro Pałacu Kultury i Nauki, gdzie mogliśmy podziwiać panoramę Warszawy. Ostatnim obiektem, który udało nam się zwiedzić było Muzeum Powstania Warszawskiego. Do domu wróciliśmy ok. 21.

• 6a i 6b z wizytą na Zamku Lubelskim

• Dnia 28 września 2022r uczniowie klas 6a i 6b, pod opieką p. Magdaleny Sawickiej, p. Eweliny Halickiej Małolepszej i p. Agnieszki Zarzeckiej, uczestniczyli w wycieczce szkolnej do Zamku Lubelskiego. Młodzież wzięła udział w lekcji muzealnej pt.”Ukryte znaczenia”. Uczniowie odkrywali muzealne zakamarki, które mają swoje tajemnice. Przechadzając się w muzeum starali się rozpoznać ukryty na obrazach przekaz. Zajęcia w zamku były wartościową lekcją o historii i sztuce.